Ajda Pekkan Kimdir? Biyografi Sayfası Sayfası

26.10.2021
418
Ajda Pekkan Kimdir? Biyografi Sayfası Sayfası

Ajda Pekkan Kimdir? Biyografisi, bölümünde Ajda Pekkan Kimdir? Biyografisi sayfası ile karşınızdayız. Ajda Pekkan Kimdir? Biyografisi detayları ile daha da iyi tanıyalım.

Ajda Pekkan Kimdir? Biyografisi – Kaç Yaşında – Memleketi Neresi

Ajda Pekkan

Ajda Pekkan, 12 Şubat 1946 senesinde İstanbul’da dünyaya geldi. Ajda Pekkan’ın babası Rıdvan Pekkan deniz binbaşısı, annesi Nevin Dobruca ise ev hanımıydı. Çocukluğu babasının işi sebebiyle Gölcük´te geçmiştir. Tek hayalinin bir çocuk sahibi olmak olduğunu söyleyen Pekkan, iki evlilik yapmış ve evlendiği erkeklerin her seferinde sanat yaşamını bırakmasını istemesi üzerine en büyük fedakârlığının çocuk yapmamak olduğunu söylemiştir. İlk estetiğini 22 yaşında yaptıran Pekkan, “100 yaşıma da gelsem estetik yaptırırım” demiştir.

Ajda Pekkan’ın kişisel yaşamına yönelik Sezen Aksu da “Bizlere bu yolu o açmıştır, onun aracılığıyla ben de buralardayım. Ajda`nın lakabı Angela`dır. Sık sık evde buluşuruz. Gizli saklımız yoktur. Birine beddua ettiğimizde ‘˜Allah bize jübilesine gitmeyi nasip etsin` deriz. Ajda ne yer ne içerse ben de aynısını yer içerim.” demiştir.

Kendisi gibi ses sanatçısı kardeşi Semiramis Pekkan’ın desteğiyle 1961 senesinde dönemin popüler gece kulubü Çatı’nın sahibi olan şarkıcı İlham Gencer’e ulaşan Pekkan, ilk kez seslendirdiği Mina’nın “Il Cielo In Una Stanza” şarkısıyla müzik çalışmalarına başlamış, Los Çatikos müzik topluluğu eşliğinde bir müddet sahne çalışması yapmıştır.

1963 senesinde Ses Dergisi’nin açtığı kapak yıldızı yarışmasına katılan Pekkan, Ediz Hun’un erkekler dalında birinci, Hülya Koçyiğit’in bayanlar dalında ikinci olduğu yarışmada, kadınlar kategorisinde birinci seçilmiştir. Ses Dergisi’nin müsabakasında birinci olması, yenilikçi ve dikkat çeken fiziği ile ilgi toplayan Pekkan, 1963 senesinde oynadığı “Adanalı Tayfur” filmi ile ilk kamera deneyimini yaşamıştır. “Adanalı Tayfur” da seslendirdiği “Göz Göz Değdi Bana” şarkısı, arka yüzünde Öztürk Serengil’in seslendirdiği “Abidik Gubidik Twist” şarkısıyla birlikte 45’lik plak olarak yayınlandı.

Sinemaya başlamadan önce tanıştığı Fecri Ebcioğlu, sinema senelerında da Pekkan’a yardımcı olmuş ve 1965 senesinde, Pekkan’a ait ilk plağı olan “Her Yerde Kar Var/17 Yaşında” plağında Ebcioğlu’nun aranjmanlarını seslendirmiştir. Pekkan, Ebcioğlu’nun yabancı şarkılar üzerine Türkçe sözler yazarak Türk müziğine kazandırdığı “aranjman” tarzı şarkılar söyleyen, Adamo’nun ünlü şarkısını yine Adamo gibi Fransız aksanıyla söyleyerek, büyük bir ilgi karşılanmıştır.

Sahnelerden sinemaya geçen sanatçıların aksine, sinemadan sahneye geçen Ajda Pekkan, peşpeşe yayına giren plaklarının sonrasında, 1967 senesinde çıkardığı “İki Yabancı/Bang Bang” 45’liği ile aranjman dalında on binlerce plak satarak satış rekoru kırdı. “Dünya Dönüyor”, “Saklanbaç”, “Boş Sokak”, “Boşvermişim Dünyaya” ve “Üç Kalp” gibi üstüste plaklar yapan sanatçı, Atina’daki Uluslararası Apollonia Müzik Festivali’nde; 1968 senesinde “Özleyiş” ve ’69 senesinde “Perhaps One Day” şarkılarını seslendirmiştir. Barselona’daki Akdeniz Şarkıları Festivali’nde “Ve Ben Şimdi” şarkısı ile Türkiye’yi temsil etmiş ve şarkıları birden fazla filmde fon müziği olarak kullanılmıştır. Pekkan, Zeki Müren ile gerçekleştirdiği gazino programları yapmıştır.

Philips şifrketinın desteği ile Pekkan’ın seslendireceği şarkıların kayıtları Fransa’daki stüdyolarda gerçekleştirilmiş, Fikret Şeneş’in kelimelerini yazdığı şarkılarla, Pekkan başarılı kariyerini sürdürmüştür. 1970 senesinde yayına giren “Sensiz Yıllarda/Olmadı Gitti” ve “Yağmur/Tek Yaşanırmı” plaklarıyla Pekkan başarılı bir giriş yaparken, 45’likler iyi bir satış yakalamış ve yıl sonu listelerinde yer almıştır. Üstüste gelen hit plakları ve giyimi ile Pekkan ilgi görmeye devam etmiştir.

1972 senesinde İstanbul Plak’a geçiş yapan sanatçı, bu firmadan ilk plağıyla beklenen başarıyı yakalayamazken, arabesk soundları içeren ikinci plağı “Dert Bende Derman Sende/Varsın Yansın Dünya” ile satış rekorları kırmıştır. Ajda Pekkan, Dert Bende Derman Sende adlı şarkısını 1993’teki eski şarkılarınden derlediği toplama albümü Hoşgör Sen’de düzenlenmeden yayınlamıştır. Aynı şarkıyı 1996’daki stüdyo albümü Ajda Pekkan 1996’da da çiçeği burnunda bir düzenlemeyle yeniden seslendirmiştir.

Ajda Pekkan, 1973 yılına gelindiğinde ise Pekkan “Kaderimin Oyunu/Kimler Geldi Kimler Geçti” 45’liğini piyasaya sürmüş, bu 45’liğinde daha çok ses getirmesi hedeflenen “Kaderimin Oyunu”nun B-yüzünde bulunan “Kimler Geldi Kimler Geçti” ile bir anda büyük bir patlama yaratan sanatçı, “Tanrı Misafiri/İçme Sakın” 45’liği ile de o yıl ses getirmiş, ertesi yıl “Sana Neler Edeceğim/Haram Olsun Bu Aşk” 45’liğini yayınlamıştır. Lakin sanatçı en büyük başarısını aranjörlüğünü Norayr Demirci’nin ve 1975’te yayına giren “Hoşgör Sen/Sana Ne Kime Ne” ile yakalamıştır. On binler satan plak, sanatçının o güne kadar yakaladığı en büyük başarıydı.

Pekkan, İstanbul Plak’tan çıkan ve 1972 senesinde çıkardığı 45’likleri hariç diğer tüm 45’liklerinde bulunan şarkılarını, Temmuz 1975’de yayına giren ilk derleme albümü Ajda’da topladı. Albümde “Erkek Adın” adında yeni bir şarkı da bulunmaktadır. Albüm büyük bir ilgi görmüştür. Albümde bulunan “Palavra Palavra” adlı şarkıya Pekkan ile Cüneyt Türel düet yapmıştır.

Bu başarıların bunun yanında Pekkan, 1976 senesinde Paris’in ünlü Olympia müzikholünde, birden fazla şarkısının Türkçe versiyonlarını seslendirdiği, dönemin ünlü Cezayir asıllı Fransız şarkıcısı Enrico Macias ile seri konserler vermiştir. Pekkan’ın 1977’de çıkan 45’liği “Viens Dans Ma Vie/Face A Face Avec Moi”, Türkiye’de satış rekorları kırmış, A-yüzündeki “Viens Dans Ma Vie” dilden dile dolaşan bir şarkı olmuş ve Türkiye’nin yabancı dilde en fazla satan plağı ünvanını elde etmiştir. Artık, o gerçek bir star statüsüne ulaşmıştı. Bir dost toplantısında Hürriyet Gazetesi sahibi Erol Simavi’nin “Ajda Pekkan’a star demek yetmez, fakat süperstar dersek yerini bulur.” sözüyle birlikte önce sanat çevrelerinde, sonra takipçilerinin içinde, ardından da tüm ülkede “Süperstar” ünvanıyla anılır oldu. 1977 senesinde bu ünvanını ilk kez resmileştiren, o güne kadar benzeri görülmemiş bir kapak tasarımı ve prodüksiyonla piyasaya sunulan, “Baksana Talihe”, “Kim Ne Derse Desin”, “Gözünaydın” ve “Hancı” gibi şarkıların olduğu albümü “Süperstar”ı hazırladı. Aynı yıl Tokyo’daki Yamaha Müzik Festivali’nde “A Mes Amours” şarkısıyla elde ettiği başarılı netice, 70’lerin başında, yurtdışında, ilk kez, Almanca ve ardından Fransızca, Japonca ve Yunanca 45’lik plakları satışa sunuldu. Pekkan, yine o zamanlarda Tahran’da konser verdi ve ardından TV’de yayına giren bu konser Türk seyircisi aracılığıyla da ilgi gördü. Ajda Pekkan’ın ’77 ve ’78 senelerında Fransa’da ses getiren 45’lik çalışmaları yapmasına ve sonunda “Pour Lui” isimli Fransızca albümünü hazırlamasına önayak oldu.

Halk konserleri, sahne çalışmaları ve konuk sanatçı olarak katıldığı ülkeler arası organizasyonlar ile başarısını pekiştiren Ajda Pekkan, 1979 senesinde “Bambaşka Biri”, “Haykıracak Nefesim Kalmasa Bile”, “Ya Sonra”, “Dile Kolay” ve “Yeniden Başlasın” gibi klasikleşmiş hitlerin olduğu Süperstar serisinin ikinci albümü “Süperstar II”de bir kez daha her daim zirvede olduğunu ispatlamış oldu. 70’li senelerda defalarca yılın sanatçısı seçildiği gibi şarkıları da liste başlarından inmedi, çeşitli ödüller kazandı.

O seneye kadar, Türkiye’yi temsil etme görevinin, eleme usulüyle belirlendiği Eurovision şarkı yarışmasına 1980 senesinde atama yoluyla Ajda Pekkan seçildi. İlk önce tespit edilen 5 bestecinin şarkılarının jüri aracılığıyla 3’e düşürülmesiyle, “Bir Dünya Ver Bana”, “Olsam” ve “Pet’r oil” ile Tv ekranlarında boy gösterdi. “Pet’r oil”ın Türkiye’yi temsil etmesine karar verilen gece sonunda, ülkemizde bir ilk gerçekleşti ve halen plağı satışa sunulmamış bir şarkı tüm halk aracılığıyla ezbere söylenir oldu. Kulis faaliyetlerinin yetersizliği, şarkının siyasi hicivli yapısı ve yarışma gecesindeki organizasyon bozuklukları neticesinde Ajda Pekkan bu yarışmada hayal kırıklığı yaratan bir derece aldı. Süperstar’ı bir hayli küstüren bu yarışmadan sonra bir süre dinlenme kararı alıp ABD’ye yerleşti.

70’lerin sona ermesiyle birlikte Pop Müzik’in cazibesini yitirip, Alaturka ve Arabesk’e yönelindiği senelerda “Sen Mutlu Ol” ve “Sevdim Seni” isminde hafif müzik ve alaturka sentezi iki albüm yaptı. “Sen Mutlu Ol” albümü büyük ilgi gördü. Lakin Süperstar’ın bir türlü içine sinmeyen ve kendi isteği ışığında gerçekleşmeyen, ısmarlama olarak hazırlanan “Sevdim Seni” albümü Ajda Pekkan” takipçilerinin beklediği renkten ve kıvamdan uzaktı. Yerli bestecilerle çalışmaktan beklediği verimi alamayan Ajda Pekkan, 70’lerde kendi öncülüğünde git gide artan aranjman akımına geri döndü. “Süperstar 83 Show”uyla sahnelerde fırtına gibi eserken, en başarılı çalışmalarında yanında olan Fikret Şeneş’le birlikte çalıştığı “Uykusuz Her Gece”, “Son Yolcu” gibi şarkıların olduğu “Süperstar 83” albümüyle yeniden gönülleri fethetti. Reklam filmleri, Tv programları, sahne çalışmalarıyla ikinci baharını yaşayan Süperstar, ’84 senesinin sonlarında yapımcılarının ve yakın çevresinin ısrarıyla dönemin popüler gruplarından Beş Yıl Önce On Yıl Sonra ile bir albüm hazırladı. “O Benim Dünyam” şarkısıyla yeniden çıkış yakalayan Ajda Pekkan, bu şarkıyla büyük başarılara imza atarken yeni ekibiyle birlikte bir çok konser verdi. ’87 senesinde Ülkü Aker ve Fikret Şeneş’in kelimelerini yazdığı “Kim Olsa Anlatır”, “Yalnızlık Yolcusu” gibi şarkılarla, özel hayranları için eşsiz olarak nitelenen ve o dönemin gençleri için unutulmaz bir albüm olmasına rağmen “Süperstar 83” adlı albümün gölgesinde kalan “Süperstar 4” albümünü hazırladı. Daha sonra yaptığı evlilik sebebiyle aldığı müziği bırakma kararı tüm müzik severleri üzse de, müzikten ayrı geçen günlerinde yaşadığı boşluk hissi neticesinde yeniden müziğe dönüş kararı verdiği sıralarda, 1989 senesinin sonunda evliliği de bitti.

Pop müziğinin çıkmaza girdiği günlerde, Aralık 1989’da tanıtım partisi gerçekleştirdiği “Ajda 90” albümünü Şubat 1990’da piyasaya sürdü. Popta yeni arayışlar ve sanatçılar görülmektedirken “Yaz Yaz Yaz” ile ortalığı kasıp kavurdu. Yarısı yerli beste, yarısı aranjman olan bu albüm, Ajda Pekkan’ın muhteşem bir biçimde döndüğünün göstergesiydi. “Sana Bana Yeter”, “Resmin Yok Bende”, “Her Yaşın Bir Güzelliği Var” ve “Olur Ya” gibi şarkılar da albümdeki diğer hitlerdi. Peşi sıra başlayan Rumelihisarı konserleriyle Süperstar, sevenlerini kaldığı yerden büyülemeye sürdü. Aynı yılın sonlarına doğru Ajda Pekkan’ın isteği dışında yayına giren, fakat takipçilerini tatmin eden “Unutulmayanlar” adlı toplama albümü yayınlandı.Bu albümde Ajda Pekkan’ın .”Sen Mutlu Ol” albümündeki bi hayli beğeni alan parçalar bulunmaktadır.

Ertesi yıl “Seni Seçtim” albümünü yayınlayan Pekkan, bu albümde Şehrazat, Garo Mafyan ve o günlerde adı daha duyulmamış olan Mustafa Sandal ile çalıştı. Önceki albüme göre daha az ilgi gören bu albüm, yine de beğenildi. “Sevgide Seni Seçtim, “Oyun Etti Gözlerim” ve “Vazgeçme” şarkıları albümdeki sivrilen şarkılardı. Ajda Pekkan bu albümle birlikte 2 yıl daha sürdüreceği ünlü İstanbul konserlerine başladı. Konserler sonraki albüm Ajda 93 kapsamı içinde da yapılırken, en önemli ayakları Hisar ve Bostancı konserleriydi.

Pekkan, 1992 senesinin ikinci yarısında yeni albüm çalışmalarına başladı. İsviçre, Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye’de elde edilen, albümdeki şarkıların hemen hemen hepsinin yerli bestecilerden alındığı Ajda 93 albümü, Mayıs 1993’te piyasaya sürüldü. Albüm 500.000 satarak yılın en fazla satan albümlerinden biri oldu. Video kliplerde görselliğe önem veren Ajda Pekkan, albümdeki hemen hemen tüm şarkılara farklı temalarda klip çekti. “Sarıl Bana”, “Oyalama Beni”, “Yok”, kelimeleri Sezen Aksu’ya ait olan “Ağlama Anne” ve “Eyvah” gibi parçalar 1993’ün en büyük hitleri oldu. Aynı yıl kendi rızası dışında yayına giren ve takipçilerinin bi hayli ilgi gösterdiği toplama albümü “Hoşgör Sen” yayınlandı.

Bu yapımlar dışında; yine 1993 senesinde, çeşitli sanatçıların katılımıyla hazırlanan, “Sevgiyle 93” aldı albümde, farklı sanatçılarla birlikte “Sev Dünyayı” ve solo olarak Turhan Yükseler’in düzenlemesiyle, “Sensiz Yıllarda” adlı şarkıları seslendirmiştir. 1995 senesinde, Yapı Kredi Bankası’nın, özel müşterileri için, hazırlatmış olduğu “Altın Yıllar Altın Şarkılar” albümünde, Selçuk Başar’ın düzenlemesiyle, “Kimler Geldi Kimler Geçti” şarkısını yeniden seslendirmiştir.

1996 senesinde “Ajda Pekkan” albümü yayınlayan sanatçı olumsuz eleştiriler aldı. Albüm minimum satılan albümler içindeydı. Sahne çalışmalarına aralıksız devam eden Ajda Pekkan, ’98 senesinde, eski şarkılarının yeni düzenlemelerini seslendirdiği; “The Best of Ajda” albümüyle iki yıllık bir aranın sonrasında bir kez daha seyirci ve dinleyicileriyle buluştu. Yüksek satış grafiği yakalayan bu albümle, geçmişten bugüne değin iz bırakmayı başarmış onlarca Ajda Pekkan klasiğini genç kuşaklarla bir araya getirdi. Sanatçı, 1998 senesinde, profesyonel sanat yaşamının 35. senesinde, Kültür Bakanlığı’nca Devlet Sanatçılığı ile onurlandırıldı.

Yüksek satış grafiği yakalayan, ’98 tarihli, “The Best of Ajda” albümünü takiben, 2000 senesinde çift CD&MC formatındaki “Diva” albümü piyasaya çıktı. Bu albümde Ajda Pekkan’ın eski şarkılarının yeni yorumlarının bunun yanında, “Mutlu Bütün Şarkılar” ve “Aşka İnanma” gibi iki yeni şarkı ve kardeşi Semiramis Pekkan’ın eski şarkılarından “Dert Ortağım Benim” ile “Bu Ne Biçim Hayat”ın da Ajda Pekkan yorumları yer aldı. Büyük başarı elde eden bu albümün şarkılarından “Bir Günah Gibi”, dünyaca ünlü DJ Claude Challe’nin “Buddha Bar” serisinde yer aldı. 2000 senesinde Monako’da Monte Carlo Sporting D’été Müzikholü’nde dünyaca ünlü sanatçılarla birlikte sahne alan Süperstar’a, Kültür Bakanlığı’nca, bir de “Prestige de la Turquie avec Ajda Pekkan” üst başlıklı, Türkiye’yi tanıtıcı, bir kısa video hazırlatıldı. 60, 70 ve 80’li senelerda birden fazla filmde fon müziği olarak kullanılan Ajda Pekkan şarkılarından sonra Ajda Pekkan’ın sesi, 2001 yılı içinde sinemalarda gösterime giren Ferzan Özpetek’in yönetmenliğini yaptığı, “Cahil Periler” filminde “Bambaşka Biri” ve Meksika’da yayına giren bir pembe dizide de “Bir Günah Gibi” şarkıları ile olduğu filmlere renk kattı. Sadece şarkı söyleyerek kendini istediği kadar ifade edemediğini düşünen ve 60’lardaki beyaz perde macerasını yeniden tatmak isteyen Ajda Pekkan, 2002 senesinde, “Şöhret Sandalı” adlı sinema filminin,Halil Ergün’le, başrollerini paylaşımı yaptı.

2003 yazında, üç yıllık bir aranın sonrasında, “Sen İste” ile yeniden sevenleriyle buluşan Ajda Pekkan, bu single prodüksiyonunu takiben, yeni albüm yapma hazırlığına girdi, fakat bu yeni single’ın habercisi olduğu albüm hiç yayınlanmadı. 2005 yazında, Kanal D ekranlarında çok bi hayli beğeni alan “Superstar Show” adlı bir televizyon programı yapmaya başladı. 11 Haziran 2006’da “Cool Kadın” adlı albüm piyasaya çıktı ve göstermiş olduğu başarıdan ötürü, MÜYAP aracılığıyla Altın Plak’la ödüllendirildi. 2007 yılı içinde, “Ajda Disco’da” adıyla, birden fazla DJ ile bir dizi konser gerçekleştirdi. 2008’in Haziran ayında Polisan sponsorluğunda İstanbul, Ankara ve İzmir’de konserler veren sanatçı, konserlerde seyirciler aracılığıyla büyük büyük alkış alan iki yeni şarkısını, “Flu Gibi” ve “Gerisi Hikaye”yi, seslendirdi. Ünlü sanatçı bu konserleri takiben, çiçeği burnunda albümü ” Aynen Öyle”yi 24 Temmuz 2008 itibariyle seyirci ve dinleyicileriyle bir araya getirdi.

Ajda Pekkan, 2009 baharında Serdar Ortaç’tan “Resim” adlı bir beste alan Pekkan, 21 Mayıs tarihinde bu şarkıyı single olarak yayınlayadı ve 22 Mayıs’ta Beyaz Show’da ilk kez seslendirdi.

Ajda Pekkan, 2011 Haziran’ında Yakar Geçerim adlı single paylaşımı yaptı.

Türk pop müziğinin en saygı değer ismi olarak görülen Pekkan’ın bu sıfatla birlikte sanat dünyasındaki birden fazla isimle de hatırı sayılır ilişkileri var. Güldünya projesi kapsamı içinde Bakırköy Kadın Tutukevi’ni ziyaret eden Pekkan, orada tutuklu bulunan Deniz Seki’ye destek verdi. Onun dışında Sezen Aksu’yla da gönül dostluğu bulunan Pekkan, çok sık olmasa da Nilüfer ve Nükhet Duru’yla görüşmeyi ihmal etmiyor. Müzik dünyasından Sertab Erener, Funda Arar ve Bengü gibi isimleri beğenen, Hande Yener ve İzel gibi isimlerin eski şarkılarına benzer tarzda şarkılar okuyan Ajda Pekkan, dönemin korsan ve repertuar sıkıntısına rağmen yeni isimlere güveniyor.

Albümleri

1968 Ajda Pekkan
1969 Fecri Ebcioğlu Sunar: Ajda Pekkan
1972 Ajda Pekkan Vol. III
1975 Ajda
1976 La Fete a L’Olympia
1977 Süperstar
1978 Pour Lui
1979 Süperstar II
1981 Sen Mutlu Ol
1982 Sevdim Seni
1983 Süperstar III
1985 Ajda Pekkan ve Beş Yıl Önce On Yıl Sonra
1987 Süperstar IV
1989 Unutulmayanlar
1990 Ajda 90
1991 Seni Seçtim
1992 Hoşgör Sen
1993 Ajda 93
1996 Ajda Pekkan
1998 The Best of Ajda
2000 Diva
2006 Cool Kadın
2008 Aynen Öyle
2011 Farkın Bu 
YAZAR BİLGİSİ
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.